اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان که در خصوص پرسشی رسانه ای با موضوع دلایل فاجعه مرگ جاده ای ۱۶ شهروند در مسیر کامیاران- پالنگان از نگاه این دستگاه متولی، با ذکر دلیل مشغله مدیرکل به ارسال چند…

در حادثه‌مرگبار سقوط مینی بوس به دره در محور پلنگان به کامیاران ۱۶ نفر کشته شدند

ساعت ۱۱ روز پنجشنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۰ یک دستگاه مینی بوس به قعر دره ای در روستای پالنگان کامیاران سقوط کرد و در این حادثه ۱۶ نفر جان باختند، جاده ای که حادثه در آن به وقوع پیوست، قطعه ای است از مسیر کامیاران – مریوان که از  سالها پیش به عنوان مسیر بین شهری در دست احداث است.
پروژه مهمی که با وجود توجیهات عدیده سالهاست همچنان با حداقل توجه در حال تکمیل است، توجیهاتی که حداقل آن شامل:
افزایش سرعت حمل و نقل مسیر ترانزیت مریوان به کشور عراق ( این مسیر می تواند مسیر جایگزین خط ترانزیت جنوب ( بندر امام ) به مرز باشماق باشد، خصوصا با توجه به تصویب منطقه آزاد تجاری مریوان پیش بینی افزایش ترافیک این مسیر قطعی به نظر می رسد)
کاهش زمان سفر و کاهش خطر ناشی از تصادفات مسیرجنوب کشور ( بندر امام خمینی ) به  مرز باشماق ( کشور عراق )
کاهش چشمگیر ترافیک مسیر سنندج – مریوان
افزایش حجم مبادلات کالا بین کشور ایران و عراق
تقویت قطب جدید گردشگری – توریستی و کشاورزی در منطقه
این مسیر ۱۲۷ کیلومتری که می تواند نقش به سزایی در ارتقای زیرساخت های حمل و نقل استان و نیز شاخص پراکنش این زیرساخت ها در استان داشته باشد اکنون به با توجه به ضعف ایمنی تهدیدی است که در آخرین نمونه خود جان ۱۶ شهروند کردستانی را گرفت.
اگرچه تاکنون گزارش نهایی رسما از دلایل این حادثه برای مردم استان کردستان منتشر نشده اما در نخستتین گزارش ها خارج از رده بودن و مشکلات فنی مینی بوس به عنوان دلایل اصلی وقوع حادثه عنوان گردید. فارغ از نتایج قطعی این بررسی ها آنچه در این حادثه در کنار نتایج بررسی های کارشناسی نسبت به تعیین سهم تاثیر سه رکن “راننده، جاده و خودر”  قابل گفتگو است ” نگاه خارج از انتظار مسوولان ذی ربط به چنین حادثه ای است”.
۱۶ نفر در یک حادثه جاده ای می میرند و مسوولین این حوزه در استان کمترین واکنش متناسب با ابعاد حادثه نشان نمی دهند. یک نشست مطبوعاتی برای توضیح دلایل واقعه و تعیین سهم تقصیر عوامل مختلف تعیین کننده، کار دور از انتظاری نیست که متاسفانه این اقدام هم صورت نمی گیرد.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان به عنوان متولی نگهداری راه های استان و همچنین متولی سلامت ناوگان حمل و نقل عمومی به گونه ای با این موضوع برخورد می کند که انگار این حادثه در استان دیگری به وقوع پیوسته است و کمترین توضیح متناسب با ابعاد فاجعه به مردم ارایه نمی دهد و ضمن رد درخواست مصاحبه نشریه تخصصی در این موضوع توسط روابط عمومی – علی رغم درخواست رسمی – به دلیل مشغله مدیرکل این اداره، به ارسال چند کلمه پاسخ پیامکی غیرقابل چاپ برای رسانه در این خصوص اکتفا می کند.
چند پرسش بر این رویداد و سطح مسوولیت پذیری و پاسخگویی راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان مطرح و قابل تامل است:
اول، اینکه با توجه به عدم وجود حفاظ و گاردریل در محدوده سقوط مینی بوس به قعر دره و با توجه به مسوولیت های راهداری و حمل و نقل جاده ای آیا از میان دلایل این حادثه سهمی متوجه این اداره کل می باشد یا خیر؟
دوم، این موضوع نیز قابل تامل و پرسش است که متولی ممانعت از تردد جاده ای و جابجایی مسافر توسط مینی بوس از رده خارج – مطابق کارشناسی های اولیه دلایل حادثه – چه دستگاه و ارگانی است؟ آیا راهداری و حمل و نقل جاده  ای استان کردستان در این خصوص مسوولیتی دارد؟
و اما پرسش سوم در این مقال این است که مدیرکل محترم این اداره که به گفته روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرستان به دلیل “مشغله زیاد کاری” برای پاسخگویی در خصوص این حادثه فرصت کافی ندارند، به چه کار مهم تری مشغول است؟ از نظر ایشان کدام کار ارجع به پاسخگویی در خصوص مرگ ۱۶ شهروند در جاده های استان است؟
راهساز متناسب با رسالت رسانه ای ضمن اعتراض به این نوع نگاه در میان برخی مسوولان استان – خصوصا در چنین شرایطی که عدم پاسخگویی مسوولین می تواند سبب مخدوش نمودن روند احیای اعتماد عمومی به دولت که در ماه های اخیر آغاز شده، باشد- تعقیب پاسخگویی مدیرکل محترم راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان در خصوص این حادثه را در دستور کار خواهد داشت و ضمن انعکاس پاسخ های این اداره کل به افکار عمومی، همچنان در راستای ارتقای روحیه پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی خواهد کوشید.