وعدهها و شوهای تبلیغاتی دولتمردان تدبیر و امید برای بهرهبرداری از پروژه راهآهن همدان-سنندج و شنیدن صدای قطار تا پایان دولت دوازدهم تاکنون تحقق نیافته و رنگ باخت.
در تمام دنیا تقویت شبکههای ارتباطی و زیرساختهای حمل و نقل محور توسعهاند و علاوه بر آن، یکی از شاخصهای مهم رفاه جامعه محسوب میشوند.
امروزه استفاده از حمل و نقل ریلی در زمینه انتقال مسافر و کالا در دنیا و سطح کشور به دلیل مزیتهای مختلف همچون زیستمحیطی، توسعه و تسهیل شرایط به منظور افزایش سرمایهگذاری، ایمنی بیشتر و همچنین از سویی دیگر گرانی حمل و نقل هوایی و نارسایی شبکه حمل و نقل جادهای به ویژه ضریب ایمنی پایین راهها، افزایش سرعت و بهبود امکانات رفاهی بسیار پرطرفدار و رو به توسعه است، به طوریکه اکثر کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایهگذاری و توسعه شبکه ریلی خود بیش از گذشته اقدام میکنند.
در ایران هم به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم، «توسعه راهآهن و اتصال مراکز استانها به شبکه سراسری راهآهن» همواره جزو وعدههای شیرین دولتمردان به مردم بود و بارها اعلام کرده که راهآهن از دولت تدبیر و امید به یادگار میماند اما در استانی همچون کردستان وقتی وعدههای مسئولان را مرور و بررسی میکنید، خواهید دید که همچنان پس از گذشت هشت سال جامه عمل به خود نپوشانده و در ایستگاه وعدهها متوقف شده است.
احداث راهآهن استان کردستان در حالی یکی از قدیمیترین و تاریخیترین پروژههای حملونقل کشور بوده که ساخت آن از اوایل دهه ۷۰ مطرح و کلنگ عملیات اجراییش از سال ۸۳ بر زمین زده شده اما پس از گذشت ۱۷ سال و علیرغم بازدیدهای نمایشی، شوهای تبلیغاتی و وعدههای متعدد چندسال اخیر دولتمردان از رئیسجمهور سابق، نوبخت رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی و وزیر راه و شهرسازی کشور گرفته تا استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و معاون امور عمرانی استاندار کردستان که بارها اعلام کرده که مردم «صدای سوت قطار را تا پایان دولت در کردستان» خواهند شنید، به بهرهبرداری نرسید که در ادامه به مرور آن میپردازیم.
حسن روحانی، رئیس جمهور سابق پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۶ در نشست با جمعی از جوانان و نخبگان استان کردستان خط ریلی را از نیازهای استان کردستان دانست و گفت: در سال ۹۶، ۵ استان به راهآهن سراسری متصل خواهد شد و یکی از خطوط راهآهن که دولت تأکید دارد که باید بعد از همدان اجرایی شود، اتصال راهآهن همدان به سنندج است و در این زمینه اقدامات اولیه، آغاز شده است.
وی افزود: خط آهن کردستان باید به مرزهای غربی و از عراق و سوریه به کرانه مدیترانه امتداد یابد و این شدنی است و کردستان میتواند حلقه وصل راهآهن ایران به کرانههای مدیترانه باشد.
روحانی به مردم وعده داد که اتصال راه آهن همدان به سنندج برنامه قطعی دولت است اما دولت و دوران سیاه مدیریتیش به پایان رسید و این وعدهاش نیز همانند سایر وعدههای دیگر، تحقق نیافت.
محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور دومین نفری بوده که در طول چندسال اخیر هر از چندگاهی که دلش برای سفرگردی تنگ میشد و توسط حلقه واسط و جیرهخوارانش در استان به کردستان دعوت میشد، بارها جلوی دوربین و در حضور اصحاب رسانه به مردم وعده داد که «راهآهن همدان ـ سنندج قبل از اتمام دولت به بهرهبرداری میرسد» اما خودش برکنار شد و ریلهای پروژهاش همچنان بر روی زمین مانده است.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از دولتمردان پایتختنشینی بوده که بارها به مردم کردستان وعده داده که تا پایان دولت حتما سوت قطار را خواهید شنید؛ وعدهای که تازهترین آن هشتم تیرماه امسال در سفر به این استان بود اما دولتش به تمام رسید و جایگزینش معرفی شد اما همچنان خبری نیست!
استاندار، معاون امور عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و مدیرکل سابق راه و شهرسازی کردستان به صورت سرانگشتی جزو دیگر افرادی بوده که بارها و بارها وعده بهرهبرداری از راهآهن همدان-سنندج تا پایان سال ۹۸، ۹۹ و پایان دولت دوازدهم به مردم داده اما همچنان اجرایی نشده و عدم راستگویی آنان باعث شده که دیگر اعتماد از جامعه رخت بر بندد و رنگ ببازد و دیگر حنایشان برای مردم رنگ ندارد.
عملیات ریلگذاری راهآهن همدان – سنندج دی ماه سال ۹۸ آغاز شد و مسئولان وعده دادند که این پروژه نهایتا تا تابستان سال آینده به بهرهبرداری میرسد اما تحقق نیافت و وعدهها تمدید شد تا اینکه استاندار کردستان نهم اردیبهشت ماه سال ۸۹ در بازدید از مراحل ریلگذاری گفت: «راهآهن همدان-سنندج تا پایان امسال بهبهرهبرداری میرسد» اما باز خبری نشد و در ابتدای سالجاری نیز چندین بار این وعدهها تکرار شد، تا اینکه هماکنون دولتمردان درباره آخرین وضعیت این پروژه سکوت و خفهخوان گرفته و در تماس و پیگیری از استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی و معاون امور عمرانی استاندار کردستان حاضر به پاسخگویی نشدند!
راهآهن تهران – همدان – سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد. این پروژه در سه قطعه؛ نخست بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰کیلومتر احداث و قرار بود بهصورت یکخطه با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، بار توسعه کردستان را شتاب دهد اما هنوز بخشهایی از این میراث نیمهتمام مانده و باید همچنان منتظر ماند و دید که سرنوشت وعدههای بدون عمل و کلنگهای بر زمین مانده به کجا ختم خواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰