در سال ۹۹ توانستیم ۲۰۰ کیلومتر افتتاح در حوزه راه داشته باشیم و برای امسال نیز ۱۰۰ کیلومتر راه تدوین شده است.

سیدمحسن حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار راه ساز با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص مرزی و ترانزیتی یکی از استان های مهم کشور است، اظهار داشت: این استان با وجود بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و همچنین وجود یک چهارم پایانه مرزی کشور توانسته نقش مهمی در حوزه اقتصاد ایفا کند.
حمزه لو افزود: با توجه تحریم های ظالمانه و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص صادرات غیر نفتی و ترانزیت کالا، طی سال گذشته ۲۶ درصد صادرات و ۶۷ درصد واردات زمینی کالای کشور از طریق پایانه های مرزی استان آذربایجان غربی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه کریدر غرب کشور یکی از بزرگترین و مهمترین پروژه های راه سازی استان آذربایجان غربی است گفت: با احداث این کریدر مرزبازرگان ازشمال غرب کشور به بندر امام خمینی در جنوب کشور متصل خواهد شد که می تواند نقش بسزایی در ایجاد توسعه پایدار در غرب کشور ایفا کند.
به گفته حمزه لو، یک سوم مسیر کریدر غرب در استان آذربایجان غربی واقع شده است و یکی از پروژه های اولویت دار در حوزه راه ساز استان می باشد که در سال ۹۹ در دو مرحله ۱۳۶ کیلومتر آن مورد بهربرداری قرارگرفته و طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری به اتمام خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی به اهمیت راه های منتهی به پایانه های مرزی استان اشاره و عنوان کرد: پایانه های مرزی بازرگان- خوی- قطور- رازی و محور بزرگراهی سرو- نقده-  پیرانشهر و تمرچین به عنوان شاهراه اتصال جاده ابریشم و راه زمینی ترانزیت کالا از جنوب کشور به شمال عراق و ترکیه تعریف شده است و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
حمزه لو افزود: بزرگراه ارومیه- سرو که بالغ بر ۵۱ کیلومتر می باشد عملیات اجرایی آن در سنوات گذشته آغاز شده است با برنامه ریزی های منسجم و تامین منابع مالی مناسب تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید و همچنین طبق برنامه ریزی های انجام شده بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین درسال جاری ۲۰ کیلومتر آن زیربار ترافیک خواهد رفت.
وی یکی از عمده چالش های راه سازی را افزایش قیمت قیر، مصالح و افزایش قیمت، تعمیر و نگهداری ماشین آلات دانست و گفت: به دلیل وجود مشکلات ذکر شده برنامه های ما تحت تاثیرقرار گرفته و لحاظ راه های کشوری رتبه ۱۶
کشوری را داشته باشیم که این رتبه در شان استان ما نمی باشد
حمزه لو افزود: برای برون رفت از مشکلات و تامین منابع مالی با توجه به ظرفیت سازی مناسبی که در استان صورت گرفته ۱۲ راه جدید برای تامین منابع مالی مطرح شده است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خیرین راه ساز، ماده ۵۷ و ماده ۲۷ سعی می کنیم از تمام ظرفیت استان استفاده کنیم.
مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در ادامه به راه آهن این استان نیز گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه ایستگاه ارومیه طی سال های اخیر راه اندازی شده است اگر بخواهیم از ظرفیت این راه آهن استفاده کنیم باید آن را به پایانه های مرزی متصل کنیم و اتصال پایانه تمرچین و اتصال ایستگاه ارومیه به پایانه سرو از برنامه های پیشنهادی ما می باشد که می تواند سهم بسزایی در روند انجام کار و ترانزیت کالا داشته باشد.
حمزه لو در پاسخ به سوال خبرنگار راه ساز مبنی بر اینکه افق توسعه آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت:  این استان دارای مزیت ترانزیتی پایانه های مرزی می باشد که باید برنامه های منسجمی برای آن داشته باشیم. چشم انداز روابط مالی ما با ترکیه ۳۰ میلیارد می باشد و با توجه به فرهنگ هر دو کشور ظرفیت آن ها مشخص می باشد اما متاسفانه زیر ساخت این موضوع فراهم نشده است.
وی از افتتاح سالن ترانزیتی پایانه رازی و همچنین ۲۰ کیلومتر از این محور طی چند ماه آینده خبر داد و افزود: باید در حوزه ترانزیت مرزی و پایانه های مرزی هم از بابت احیای جاده ابریشم و هم از بابت توسعه غرب کشور نگاه ویژه ای به این استان داشته باشیم.
حمزه لو اذعان داشت: عمده ترانزیت کالایی برای کشور عراق از طریق استان آذربایجان غربی خارج  می گردد و باتوجه به وجود رقبای منطقه ای باید با برنامه ریزی مناسب از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: برای پروژه ها ردیف های خاصی تعریف شده است که یکی از آن ها احیای جاده ابریشم می باشد که بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر آن در استان آذربایجان غربی وجود دارد ۷۰ کیلومتر به عنوان راه اصلی وجود دارد که به بزرگراه تبدیل نشده است و حلقه مفقوده ما در حوزه جاده ابریشم همین قضیه است و باید نگاه ویژه ای به این استان وجود داشته باشد.
حمزه لو در پایان اضافه کرد: در حوزه راه  سازی کارنامه قابل دفاعی داریم، در سال ۹۹ توانستیم ۲۰۰ کیلومتر افتتاح در حوزه راه داشته باشیم و برای امسال نیز ۱۰۰ کیلومتر راه تدوین شده است.