وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های خود برای تغییر بخش حمل‌ونقل، مسکن و رفع محرومیت‌زدایی اظهار داشت: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و شرایط در هر سه بخش را با مذاکره، تهاتر و امکان افزایش سرمایه‌گذاری…

رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های خود برای تغییر بخش حمل‌ونقل، مسکن و رفع محرومیت‌زدایی در دفاع از برنامه های خود در مجلس اظهار داشت: آشنا با دیپلماسی اقتصادی هستم و شرایط در هر سه بخش را با مذاکره، تهاتر و امکان افزایش سرمایه‌گذاری تغییر می‌دهم.
وزیر راه و شهرسازی به برنامه های خود در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: امروز ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در شرایط نامناسبی به سر می برد؛ بخش ریلی که در همه جای دنیا حمل و نقل ایمن و ارزان محسوب می شود، در کشور ما به دلیل عدم سرعت مناسب و کهنگی ناوگان کمتر از ۱۰ درصد سهم جابجایی را در اختیار دارد. در بخش هوایی و دریایی نیز وضعیت پایانه ها مطلوب نیست. فرصت های زیادی را از دست داده ایم اما فرصت باقی مانده است و اگر تحولی ایجاد نکنیم، این فرصت ها را هم از دست می دهیم.
به گفته قاسمی، برای حل این مشکلات، باید روش های گذشته که به جواب نرسیده را کنار بگذاریم و به روش های درست برسیم.
وزیر پیشنهادی راه گفت: نیازمند اقدام جهادی و ملی در موضوع حمل ونقل هستیم؛ دیگر با بودجه عمومی حتی یک آزادراه هم نمی توانیم بسازیم. باید سراغ روش های متداول در جهان برویم. باید از بخش خصوصی، از مردم ایرانی خارج از کشور، فاینانس و روش های تهاتر استفاده کنیم تا بتوانیم مگاپروژه ها را بسازیم.
قاسمی تصریح کرد: برای حل مشکل ترانزیت و افزایش درآمد کشور برنامه دارم. باید تصمیمات مهم و سخت بگیریم و به جای سوق دادن نقدینگی به سمت دلار و سکه آن را به سمت ساخت و ساز پیش ببریم.
وزیر پیشنهادی راه گفت: من آشنا به دیپلماسی اقتصادی هستم، با سران دنیا مذاکره کرده ام و بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کرده اند تا با من همکاری داشته باشند.
قاسمی تصریح کرد: شرایط حمل ونقل کشور را تغییر می دهم.
رستم قاسمی ادامه داد: در حوزه مسکن که پاشنه آشیل کشور است، خواسته مردم و رییس جمهوری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است؛ امروز سهم هزینه مسکن در سبد خانوار از ۳۷ درصد گذشته و حتی به ۶۰ درصد رسیده است. باید برای این موضوع جدی برنامه ریزی کرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ۵۰ درصد هزینه مسکن مربوط به زمین است و این در حالی است که یک میلیون هکتار زمین های دولت در اطراف شهرها است که با اقدام شجاعانه مجلس(مصوبه جهش تولید) می توانیم با استفاده از زمین های دولتی مشکل ساخت را حل کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون مردم هزینه ساخت مسکن را ندارند، گفت: برای حل این مشکل هم روش های متفاوتی وجود دارد؛ یکی تهاتر و دیگری افزایش تسهیلات بانکی است. متاسفانه در سال گذشته کمتر از ۵ درصد منابع بانک ها برای تسهیلات در بخش مسکن استفاده شده است.
قاسمی گفت: برای رسیدن به اقدام نهضت ملی مسکن، به اقدامات فرا وزارتخانه ای نیازمندیم؛ موضوع ساخت مسکن از مجموعه وزارت راه باید به مجموعه دولت برود و همه از ادامه نهضت خانه سازی حمایت کنند.
وی به موضوع «محرومیت زدایی» اشاره کرد و گفت: من از مناطق محرومم و محرومیت را می فهمم؛ امروز ۳۲ هزار کیلومتر جاده روستایی نیاز داریم. امروز بعد از ۴۲ سال هنوز خیلی از روستاها جاده ندارند و این در شان ملت و کشور نیست.
وزیر پیشنهادی راه همچنین تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی به اصلاح ساختاری نیازمند است و گفت: به کارگیری افراد جهادی و دست پاک را اولویت قرار داده ام و بر بکارگیری نخبگان برای حل مشکلات کشور اعتقاد دارم. موضوع مسکن ایثارگران نیز باید حل شود و همانطور که در وزارت نفت این مشکل را حل کردم در وزارت راه نیز بر همین اعتقاد هستم.

اما با توجه به محوریت تهاتر و سرمایه گذاری در برنامه های وزیر جدید راه و شهرسازی کدام چالش ها در مسیر این وزارتخانه در حوزه سرمایه گزاری و تهاتر مورد تاکید در این برنامه ها وجود دارد؟
موانع مربوط به اعطای مجوز؛ اعطای مجوز فعالیت در بخش حمل و نقل نیازمند در اختیارداشتن سرمایه ها و امکانات نسبتاً قابل توجهی است.
فقدان شناخت کافی از فعالیتهای اقتصادی بخش حمل و نقل؛ زیر بخش حمل و نقل جادهای از قدیم مردمی ترین فعالیت حمل و نقل بوده و افراد با خرید کامیون یا اتوبوس و نیز ارائه خدمات جنبی آن شامل امور تعمیراتی و … اشتغال داشته اند.
کوتاه بودن مدت واگذاری فعالیتها؛ با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل نسبتاً سنگین می باشد و نمی توان برای یک قرارداد یک یا حداکثر ۳ ساله به خرید ماشین آلات و تجهیزات اقدام کرد.
علاوه بر این موارد تجربیات نا موفق سرمایه گزاران قبلی و  موانع عمومی دیگری از جمله بی ثباتی در قوانین و مقررات، فقدان اطمینان به آینده، سرمایه بری نسبتاً سنگین نیز می تواند پیشاپیش مانع ورود سرمایه گذاران به بخش باشد و باید دید که قاسمی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی برای حل موانع حوزه سرمایه گذاری در بحش حمل و نقل به کدام برنامه ها و حمایت های فرابخشی را در اختیار دارد …