کد خبر : 4485
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مرداد 1401 - 15:34

میراث گردنه صلوات آباد سنندج

میراث گردنه صلوات آباد سنندج

  کیومرث حبیبی از اساتید دانشگاه کردستان که کمتر از چند هفته است سکان معاونت عمرانی استانداری کردستان را در دست گرفته روز گذشته در بازدید از گردنه صلوات آباد سنندج به خبرنگار صدا و سیما اظهار داشت: «برخی مشکلات ساختاری در شرایط فعلی باعث افزایش کشته های جاده ای در این گردنه شده است»

 

کیومرث حبیبی از اساتید دانشگاه کردستان که کمتر از چند هفته است سکان معاونت عمرانی استانداری کردستان را در دست گرفته روز گذشته در بازدید از گردنه صلوات آباد سنندج به خبرنگار صدا و سیما اظهار داشت:

«برخی مشکلات ساختاری در شرایط فعلی باعث افزایش کشته های جاده ای در این گردنه شده است»

 

در این بازدید که هدف از آن از سوی معاون عمرانی احصای مشکلات این گردنه عنوان شد و به همراه فرزاد حسنی سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت گرفت، از طرح هوشمند سازی ترافیک این گردنه همچون راهکاری جهت کاهش تصادفات جاده ای صحبت شد.

 

 از مطالب منتشر شده از سخنان این مقام مسوول عمرانی کردستان می توان چند نکته را به صورت شفاف دید، نخست اینکه گردنه صلوات آباد سنندج از نظر معاون عمرانی در شرایط کنونی دارای مشکلاتی اساسی است و البته بنا بر همین اظهارات این مشکلات سبب افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در این مسیر شده است که البته مراجعه به آمار تلفات جاده ای نیز گواه این مهم است. در کنار این نقد به شرایط موجود موضوع “کاهش سرعت با استفاده از هوشمند سازی” به عنوان راه حل مشکلات گردنه صلوات آباد مطرح گردیده و در ادامه سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز از آماده بودن طرح روشنایی این گردنه خبر داد.

 

این گردنه ۲۲ کیلومتری که بیش از ۶ سال است عملیات اجرایی در آن آغاز شده تا کنون عناوین متفاوتی همچون بزرگراه، چهار خطه سازی و … را به دوش کشیده و طرح تعریض آن در مقاطعی بارها دستخوش تغییرات قرار گرفته اما همچنان در محدوده هایی معطل مانده است.

محور سنندج همدان به عنوان اصلی ترین محور مواصلاتی استان که مرکز استان را به نواحی مرکزی متصل می کند همزمان عنوان پر ترافیک ترین و پر حادثه ترین محور مواصلاتی کردستان در سالهای گذشته  را به همراه دارد. این محور در سالهای گذشته ده ها بازدید در سطح وزرا و معاونین ایشان راه به خود دیده و تقریبا در هر بازدیدی وعده ای عملی نشده در موضوع افتتاح این گردنه مطرح گردیده است.

 

اکنون نیز پس از گذشت سالها اگرچه گردنه صلوات آباد در مقاطعی تعریض گردیده و این تعریض موجب افزایش سرعت و امکان سبقت در این محدوده ها شده است اما مشخصات هندسی پایین و تغییرات سرعت خارج از رواداری ها علی رغم تلاش صورت گرفته در ارایه بهترین طرح ممکن، افزایش تلفات جاده ای در این محور پر ترافیک را به حدی رسانده که تشکیک در اجرای این طرح پس از سالها همچنان به صورت جدی قابل طرح است.

 

اگرچه کنترل سرعت به وسیله هوشمند سازی همچون راهکاری برای کاهش تلفات می تواند مطرح گردد اما متناسب با ضعف مشخصات در قطعاتی از این مسیر، بلاتکلیفی در محل تونل ها و عبور این مسیر در داخل روستای تاریخی صلوات آباد سنندج، این طرح  می بایست در یک فرایند فنی بدور از محدود سازی طراح به “بودجه های ناچیز تعریف شده خارج ابعاد این پروژه” مورد بازبینی و تصمیم گیری اساسی قرار بگیرد.

 

اکنون با تغییر مدیرت حوزه عمرانی در استان کردستان باید دید که این تغییرات چه تاثیری بر سرنوشت پروژه پر حاشیه صلوات آباد سنندج خواهد داشت و آیا این نگاه نقادانه به طرح اجرا شده به اصلاح ایرادات اساسی منجر خواهد گردید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.