استاد و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان

نظر شما به عنوان چهره ماندگار عمران،دارای سابقه در حوزه آکادمیک و اجرا در خصوص چالشهای ساخت و ساز چیست؟
در کنار مسایل مشکلات اقتصادی که به شدت تعیین کننده و موثر است می توان در این حوزه مسائل فنی را مورد بحث قرار داد. اصلی ترین موارد فقدان مصالح استاندارد  و سیستم کنترل مصالح است. در حوزه ی نیروی انسانی نیز  مشکل عمده این است که نیروی کیفی، آموزش دیده و حرفه ای به نسبت کم هستند همه ی اینها دست به دست هم می­دهند و جدای از این موارد، روش های ساخت و ساز ما نیز به روز نیستند.
نظر به فعالیت شما در حوزه آکادمیک رابطه­ی چالش های که به آنها اشاره نمودید با بخش آموزش نیروی انسانی را چگونه ارزیابی می­کنید؟چقدر حوزه آموزش را در بحث اشاره شده مسوول می­دانید؟
اینکه تجربه شخصی من چنین است در طی سال های اخیر سطح کیفیت آموزش بسیار پایین آمده است، شاید یکی از دلایل آن تعداد زیاد دانشگاه­ها باشد، در نتیجه دانشجو ها علاقه دارند در شهرهای بزرگ ماننده تهران و … ادامه تحصیل دهند.
بنده به یاد دارم در اوایل(سالهای گذشته) تعداد زیادی از دانشجوهای ما در کردستان از شهرهای ماننده تهران، مشهد، اصفهان و .. بودند اما اکنون به ندرت پیش بیاید که دانشجو از شهر های دیگر بیاید و اکثرا بومی هستند. در نتیجه این خود می تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد.
یکی دیگر از مشکلات مهم در بخش آموزش، سرفصل های آموزشی است که متاسفانه به روز نیستند. تغییر سر فصل آن زمان که بنده کارشناسی خوانده­­ام با اکنون که مقایسه می­کنم کمتر از ده درصد است! بنده در سال ۱۳۶۸ فارغ التحصیل شدم یعنی در طی سی سال ۱۰ درصد مطالب درسی تغییر کرده است.
از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کنم و این موضوع نیز مورد توجه دانشگاه­های کشورهای خارجی هم قرار گرفته، این است که دانشجویان ما فارغ التحصیل­های ماهری نیستند یعنی به گونه­ای تربیت نشدند که بتوانند وارد بازار حرفه ایی کار شوند بلکه فقط آموزش دیده اند.
با توجه به چالش هایی که در بازار وجود دارد و به آن اشاره کردید بطور مثال مصالح مصرفی و .. چند درصد از پایان­ نامه­های دانشجویان حوزه تخصصی شما و یا سایرین مرتبط با این مسئله هستند؟ چقدر حوزه دانشگاهی توانسته بر روی این موضوعات کار کند؟ آیا در این زمینه فعالیتی انجام داده است؟ نتایج این فعالیت ها چه بوده؟
بحث پایان نامه با توجه به علایق استاد و حوزه­ی فعالیت وی انتخاب می­شود و گاهاً بسته به روابط او که آیا می تواند قراردادهایی با موسسات و … ببندد انتخاب می­شود. بعضا مشاهده می­کنیم که یک استاد پتانسیل ایده دارد اما شناخته شده نیست و یا آن لابی لازم را ندارد درصورتی که ما بوجه های پژوهشی در تمام ارگان ها و صنعت ها را داریم. متاسفانه ارگانهای ما به طور جدی به این پژوهش­ها نمی­نگرند. این بودجه­ها هر چند که بسیارکم هستند اما گاهاً ممکن است هزینه نشوند و برگشت داده شوند یا در موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.بخش خصوصی به دانشگاه ها اعتماد ندارد.