کد خبر : 5076
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1401 - 12:39

دپو ۴میلیون تن کالای اساسی در هاب غلات ایران/ جهاد کشاورزی در خروج کالا تسریع کند

دپو ۴میلیون تن کالای اساسی در هاب غلات ایران/ جهاد کشاورزی در خروج کالا تسریع کند

بهروز آقایی با یادآوری این‌که در زمان حاضر ۳۷ فروند کشتی حامل حدود ۲.۳ میلیون تن کالای اساسی در لنگرگاه بندر امام داریم که در انتظار پهلوگیری برای تخلیه هستند،‌ اظهار کرد:‌ از سوی دیگر حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی دپو شده در بندر داریم. وی ادامه داد: این ۳۷ کشتی که در لنگرگاه

بهروز آقایی با یادآوری این‌که در زمان حاضر ۳۷ فروند کشتی حامل حدود ۲.۳ میلیون تن کالای اساسی در لنگرگاه بندر امام داریم که در انتظار پهلوگیری برای تخلیه هستند،‌ اظهار کرد:‌ از سوی دیگر حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی دپو شده در بندر داریم.

وی ادامه داد: این ۳۷ کشتی که در لنگرگاه هستند، مشکل اسنادی دارند و تا زمانیکه ارز مربوطه را پرداخت نکنند امکان تخلیه و بارگیری این کالاها وجود ندارد. به‌عبارت دیگر هنوز ارز این کالاها یا مستندات مربوط به فروشنده تحویل نشده است.

وی با یادآوری این‌که این ۴ میلیون تن کالای اساسی از تیرماه امسال دپو شده‌اند، گفت: ظاهرا یک مشکل این است که خریدار نمی‌تواند ارز موردنیاز را تامین کرده و کالا را از بندر خارج کند. احتمال بعدی در خصوص عدم خروج این کالاها نیز عدم اجازه از سوی گمرک یا عدم پرداخت هزینه حمل‌ونقل یا نپرداختن هزینه‌های آزمایشگاه‌های استاندارد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در عین با بیان این‌که با حل مشکل اسنادی کالا‌های دپو شده هم نمی‌توانیم بلافاصله کالای اساسی کشتی‌های منتظر در لنگرگاه را تخلیه کنیم، اضافه کرد: هر چقدر کالای اساسی در بنادر کشور می‌ماند که غالبا مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است، احتمال خودسوزی آفت و … برای آنها وجود دارد.

آقایی با تاکید بر این‌که شرایط آب و هوایی روی این کالا تاثیرگذار است، تصریح کرد: این کالاهای خریداری شده عملا به دلیل بروکراسی اداری بلاتکلیف مانده است. در زمان حاضر این وضعیت برای بنادر چابهار و شهید رجایی هم اتفاق افتاده و کالای دپو شده فاسد شدنی هستند. ضمن این‌که در صورت حل مشکل اسنادی کشتی‌ها، به دلیل عدم تخلیه و بارگیری و ورود به اسکله از سازمان بنادر و دریانوردی هزینه دموراژ دریافت می‌کند.

وی در خصوص راهکار برای حل این مشکل اظهار کرد: در حاشیه بندر امام خمینی (ره) یک سری انبارها داریم که متعلق به بخش خصوصی است. این انبارها تا ۳۰ کیلومتری بندر ظرفیت حدود یک میلیون تن انبار کالا را دارند. پیشنهاد داده‌ایم این انبارها تحت کلید گمرک تا بتوانیم با حل مشکل اسنادی، بتوانند از این انبارها استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در این رابطه صورت گرفته است، افزود: این را مصوب کرده‌ایم اما متاسفانه تاکنون کاری از سوی مجموعه امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران برای خروج کالا از بندر صورت نگرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با یادآوری این‌که روزانه ۲۰۰۰ کامیون وارد بندر می‌شود، گفت: از این تعداد ۳۵۰ تا ۴۰۰ کامیون مربوط به امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران است، یعنی حدود ۴۰۰ کامیون برای سیستم دولتی است و ۱۶۰۰ برای بخش خصوصی.

آقایی گفت: تنها کاری می‌توان برای ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی کالای اساسی کشتی‌ها منتظر در لنگرگاه انجام داد این است که وزارت جهاد کشاورزی خروج کالا را تسریع کند. به این ترتیب از فاسد شدن کالای اساسی جلوگیری به‌عمل آمده، هم این‌که بازار دچار التهاب نمی شود و هم این‌که پهلودهی ۳۷ فروند کشتی را در اسکله‌های بندر امام خمینی انجام خواهیم داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.